Fotografie tipsNieuws van Eckhardt Fotografie

Fotograferen in de sneeuw

fotograferen in de sneeuw

Fotograferen in de sneeuw? Hoe doen we dat ook alweer op z’n mooist? De voorspellingen beloven ons deze week, en in ieder geval deze maand, een flink pak sneeuw dus snel maar weer even een reminder hoe we die sneeuw ook alweer mooi konden vastleggen met je spiegelreflexcamera.

Sneeuw is het mooist als het net gestopt is met sneeuwen en de omgeving er onaangeroerd uit ziet met een mooie egale sneeuwlaag. Als je op een plek komt om te fotograferen, let er dan ook op dat je niet dwars door een potentiële compositie heen loopt. Soms is het beter al van te voren te bedenken waar je foto’s wilt maken als de sneeuw gaat vallen.

Belichtingscompensatie

Wat ik regelmatig hoor en zie is dat sneeuwfoto’s eerder grijs dan wit zijn. Dit komt omdat de lichtmeters standaard belichten op neutraal grijs, ook wel 18% grijs genoemd. Door op de camera de belichting in te stellen op 1-1,5 stop (afhankelijk van of bijv. de zon er op schijnt) wordt de sneeuw wel wit weergegeven. De functie wordt op de camera vaak aangegeven als een vierkant pictogram met een plusje en een minnetje. Check wel even op het histogram op je camera om te zien of je niet overbelicht of alsnog onderbelicht.

Witbalans

Vooral in de schaduw levert de automatische witbalans vaak een blauwige foto op. Wanneer je in RAW fotografeert kun je dit achteraf probleemloos corrigeren. Fotografeer je niet in RAW experimenteer dan eens met de witbalans standen ‘bewolking’ of ‘schaduw’. Je zult zien dat de sneeuw er nu een stuk witter uit zal zien 😉 Beschikt je camera over een instelling ‘sneeuw’ dan kun je hem daarop instellen. Ben je over het resultaat niet tevreden stel de camera dan handmatig in.

Beste moment

Vers gevallen sneeuw is naar mijn mening de beste conditie om te gaan fotograferen. In de sneeuw zijn dan nog geen of nauwelijks sporen te bekennen. Wat vaak het geval is in Nederland is dat de sneeuw snel verdwijnt of dat het een vieze drap wordt. Zorg er dus voor je op tijd op locatie bent om zo de mooiste sneeuwfoto’s te kunnen maken. 

Accu’s

Onder koude omstandigheden gaan accu’s minder lang mee dus zorg voor een volle accu. Mocht je een extra accu hebben vergeet deze dan in ieder geval niet mee te nemen. Het beste kun je extra accu in je broekzak bewaren zodat hij warm blijft. Hierdoor kun je wanneer je hem nodig hebt weer iets langer gebruiken.

Onze workshop is een prima investering

Heb je veel gehad aan dit artikel en wil je graag een stapje verder in de fotografie door eindelijk eens te fotograferen op de automatische stand van je spiegelreflexcamera? Over weeg eens een basisworkshop Digitale Fotografie of een WorkshopWalk bij Eckhardt Fotografie. Alle basisbegrippen van de fotografie handig uitgelegd zonder al teveel technische begrippen. 

Pin dit bericht op Pinterest

Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen