Fotografie tipsNieuws van Eckhardt Fotografie

Maak de herfstkleuren op je foto intenser

herfstkeluren intenser maken met witbalans

Hoe maak je de herfstkleuren op een foto intenser zonder Photoshop. Een vraag die we de laatste weken vaak kregen voorgeschoteld. Een prima onderwerp voor een blog want voor dat we het weten zijn die mooie herfstkleuren alweer verdwenen. Het heeft langer geduurd dan voorgaande jaren door de naweeën van de mooie zomer maar de herfstkleuren zijn nu op hun mooist. Gek genoeg zie je dit niet direct als je een foto maakt. Hoe kan dat?

Witbalans is de oplossing

Onze hersenen vertalen veel kleuren voor ons maar een digitale camera moet je zo af en toe een beetje helpen met een aanpassing van de witbalans. De witbalans van een foto is belangrijk voor natuurgetrouwe kleuren. Verschillende lichtbronnen geven een andere ‘kleur’ licht. Zo heeft de zon een andere ‘kleur’ licht dan een gloeilamp of een tl-lamp. Daarnaast kan ook de kleur van het licht buiten gedurende de dag veranderen, omdat het eerst bewolkt is en later weer zonnig. Onze hersenen corrigeren het beeld van de wereld die wij zien constant, zodat wij overal de kleur wit ook als wit ervaren; als wij een wit papiertje buiten in de zon bekijken, is dit voor ons wit, maar ook als wij deze binnen bij tl-licht zien.

In de fotografie wordt de kleur van het licht gecorrigeerd door middel van de witbalans. Hoewel de camera er meestal goed in slaagt om de kleur van het licht in te schatten, heeft hij daar in het bos vaak veel moeite mee. De foto wordt daarom meestal wat groenig en koeler. Door de witbalans van je camera in te stellen op bijvoorbeeld bewolkt of flitslicht komen de warme kleuren weer terug in de herfstfoto’s. Door te fotograferen in RAW kun je de witbalans uiteraard ook aanpassen in de nabewerking in Lightroom of Photoshop.

Speel eens met je witbalans als je aan het fotograferen bent in het bos en bekijk de grote verschillen die je kunt behalen. Herfstkleuren kunnen zo veel intenser worden in je foto. Vooral nu in het zonnetje.

In onze basisworkshop Digitale Fotografie behandelen we natuurlijk ook de witbalans.